تبلیغات
کلینیک مشاوره و آموزش کودکان ؛ کودکان را یار باشیم نه بار..! - اهمیت فقدان تمرکز در شکست تحصیلی کودکان



پژوهش های جدید نشان می دهد فقدان توجه نسبت به بیش فعالی مهم ترین شاخصی است که به فرایند تحصیل کودک لطمه می زند.

می دانیم که وقتی مدرسه به ما( منظور مشاوران و روانشناسان) می گوید کودکی بیش فعال است ، صرفا اصطلاح بیش فعالی ذهن مارا مشغول نمی کند، بلکه ممکن است با سه گونه رو برو باشیم، سه گونه بیش فعالی عبارتند از : 1.مشکل بیش فعالی از نوع رفتارهای کودکی که بیشتر مواقع بیش فعال- تکانشی است. 2. بیش فعالی از نوع رفتارهای کودکی که غالبا کم توجه است.3 و بیش فعالی از نوع رفتارهای کودکی که هم (بیش فعال) است و هم کم توجه.

تشخیص این که کودک شاید صرفا نسبت به همسالانش پر جنب و جوش است ولی نه الزاما بیش فعال،که با مداخله های غیر دارویی ، بررسی خانواده، شیوه آموزش معلمی که گفته کودک بیش فعال است و توانایی او در مدیریت کلاس ( که به نظر من نکته مهمی است)! و بررسی سایر احتمالات قابل پی گیری است. 

اما در این بحث صرفا به کودکانی می پردازیم که مشکل آنها از نوع غالبا کم توجه است که دامنه تمرکز کمتری دارند، حواسشان مرتب با محرک های پیرامون منحرف می شود، این محرک ها می توانند دیداری و شنیداری باشند در نتیجه به جزئیات لازم در تکالیف درسی شان توجه نمی کنند و لذا اشتباه در یادگیری هم دارند که به نظر می رسد از روی بی دقتی است.

پژوهشگرانی که طی بیست سال ( دو دهه) در دانشگاه مونترال بر روی گزارش والدین و معلمان کار کردند، متوجه شدند تنها سی درصد از کودکانی که علایم  فقدان توجه را داشتند تحصیلات متوسطه را به پایان رساندند در مقایسه با 89 درصد از کودکانی که صرفا علایم بیش فعالی داشتند.

آنچه این جانب به عنوان مشاور درمانگر اختلالات یادگیری در مقطع ابتدایی متوجه شدم و در تایید نتیجه تحقیق فوق می توانم متذکر شوم این است که در محیط آموزشی رفتارهای کودکان پر انرژی و پر تحرک( بیش فعال) بیشتر به چشم می آیند و بیشتر به عنوان رفتارهای مخل مشاهده و ثبت می گردد گاه این کودکان از هوش بالا یی هم برخوردارند و حال اگر معلم تجربه و شناخت کافی نداشته باشد یا متوجه کودکی که مشکل فقدان تمرکز دارد، نمی شود یا خیلی دیر متوجه علایم چنین کودکی می گردد و لذا فرایند درمان و تقویت یادگیری و یادسپاری در چنین کودکانی به ازای هر سال که به کلاس بالاتری می روند دشوارتر خواهد شد و در این صورت کودک ممکن است حتی از تحصیل بازبماند.

شاید تمرکز یا دقت را خیلی راحت از نظر بگذرانیم اما بد نیست بدانیم که آنچه در مغز ما به عنوان "فرایند توجه" مطرح است عبارتست از : مجموعه عملیات پیچیده ذهنی که شامل تمرکز کردن بر هدف یا درگیر شدن با آن ، نگه داشتن یا تحمل کردن و گوش به زنگ بودن در یک زمان طولانی، رمز گردانی ویژگی های محرک و تغییر  تمرکز از یک هدف به هدف دیگر.

کارکردهای اجرایی و توجه کانون بحث و درمان متخصصان در زمینه درمان کودکان دارای مشکلات یادگیری است چرا که کارکردهای اجرایی شامل بازداری کنترل محرک ها، حافظه کاری( که در حال حاضر آزمونهایی برای تمرین و ارزشیابی آن تهیه شده و در ایران قابل تهیه است)، انعطاف پذیری شناخت، برنامه ریزی و شناخت است. این کارکردهای اجرایی ، خود تنظیمی اند و توانایی کودک را در بازداری، خودتغییری، برنامه ریزی، سازمان دهی، استفاده از حافظه کاری، حل مساله و هدف گذاری برای انجام تکلیف و فعالیت های درسی نشان می دهد.

برای روشن تر شدن موضوع مثالی می زنم مشخص شد یکی از کارکردهای اجرایی مغز " بازداری" است، یعنی چه؟ یعنی این کارکرد در حین فعالیت یادگیری کودک منجر به قطع و توقف نگهانی آن فکر یا عملی که کودک درحال انجام است ، می شود.

به همین ترتیب کارکرد ها هم می تواند دچار اشکال شود که نوع اختلال در کارکرد می بایست توسط متخصص تشخیص داده شود و درمان موثر آن نیز تجویز شود. این درمان می تواند دارویی، تکنولوزیک و یا با استفاده از بازی و شیوه های متفاوت آموزش باشد که توسط متخصصان در مراکز مشاوره ارائه می گردد. 


تلفن پذیرش: 02177249607

مشاوره تلفنی تهران و شهرستان: 9099071164


نظرات()   
   
mehrazin
شنبه 22 بهمن 1390 12:27 ق.ظ
سلام همكار محترم .
باسلام وخسته نباشید.
سلام..میلاد فخرکائنات وفخر عالمیان حضرت محمدمصطفی صلی الله علیه وآله وسلم ورییس مذهب برحق تشیع صادق آل محمدعلیه السلام.مبارک باد
حامد
سه شنبه 18 بهمن 1390 09:04 ب.ظ
سلام دوست عزیز، وبلاگ بسیار زیبا و مفیدی دارید خوشحال میشم در صورت تمایل باهم تبادل لینک داشته باشیم
mehrazin
چهارشنبه 12 بهمن 1390 08:58 ب.ظ
باسلام وتشكر از مطالب جامع وكامل شما همكار خوب.متاسفانه دراین بیماری ممکن است یک مشکل روانی مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی داشته باشند.وكم توجهی وعدم رعایت دستور غذایی باعث تشدید خواهد شد.به گفته ی شما:(اگر معلم تجربه و شناخت کافی نداشته باشد یا متوجه کودکی که مشکل فقدان تمرکز دارد، نمی شود یا خیلی دیر متوجه علایم چنین کودکی می گردد و لذا فرایند درمان و تقویت یادگیری و یادسپاری در چنین کودکانی به ازای هر سال که به کلاس بالاتری می روند دشوارتر می گردد)
از اطلاعات همیشه خوبتان سپاسگزارم
ملیحه
دوشنبه 10 بهمن 1390 01:43 ب.ظ
سلام . وبلاگتون را دیدم خوب بود ولی فقط واسه تهران بود و بس . پس بقیه مردم ایران چه؟
پاسخ امین میرموسوی : سلام وبلاگ که مشکلی برای بقیه شهرها نداره فقط مختص به تهران نیست. منظورتون شماره صدای مشاوره است که بله اون فقط برای ساکنان تهران می باشد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

ابزار وبمستر